A hamburgi Airbus gyárban átvette első A321XLR repülőgépét a diszkont légitársaság, amely a típussal még idén interkontinentális járat indítását tervezi Budapestről Indiába.

A Wizz Air első Airbus A321XLR repülőgépének átadását eredetileg márciusra tervezték, ám kétszeri halasztást követően végül egy nappal a légitársaság működésének 21. évfordulója után, május 20-án került rá sor az Airbus Hamburg-Finkenwerderben működő üzemében.

A most átvett repülőgéppel 233 tagúra bővült a Wizz Air flottája. A légitársaságnak jelenleg még közel 300 gépre van megrendelése, az idei pénzügyi évben a tervek szerint mintegy 50 géppel bővül a flotta, amelyből 8 lesz A321XLR.

Az ultra low-cost cégek közül a Wizz Air állítja forgalomba elsőként az új generációs keskenytörzsű típuscsalád extra nagy hatótávolságú változatát, illetve ez a típus első, Pratt & Whitney GTF-hajtóművekkel felszerelt példánya, amely februárban szerezte meg a hatósági engedélyt.

A törzsén nagy XLR feliratot viselő repülőgép a brit Wizz Air UK leányvállalatnál áll forgalomba, elsőként a London-Gatwick és a szaúd-arábiai Dzsidda közötti útvonalon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légitársaság korábbi tervei szerint a következő példánnyal júniustól Milánó-Malpensa és Abu-Dzabi között repült volna a Wizz Air Malta leányvállalat, de mint olasz sajtóértesülések alapján megírtuk, ez a járat mégsem indul el.

Március közepén Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Újdelhiben jelentette be,
hogy a Wizz Air még még idén közvetlen járatot indít Budapest és Mumbai között a hét minden napján, amit a magyar és az indiai főváros, Delhi közötti összeköttetés követhet.

Tavaly júniusban Váradi József, a diszkont légitársaság vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy cége a magyar, az olasz, valamint az osztrák hatóságoktól is megkapta a kijelölést a közvetlen indiai útvonalakra, és az ázsiai ország jóváhagyását követően indulhatnak el a járatok A321XLR-ekkel.

A Wizz Air 2024 tavaszán lezárult pénzügyi évéről készült jelentése szerint 47 darab A321XLR-re rendelkezik megrendeléssel, így a típusváltozat a teljes flotta 12 százalékát adja majd a korábbi tervek szerint.

A nagy hatótávú variánst az A321neókhoz hasonlóan 239 utas szállítására alkalmas fedélzeti berendezéssel, az olasz Geven gyártó üléseivel szerelik fel. A repülőgép már az Airbus Airspace elnevezésű, modern kabinberendezésével készült, amely egyéb kényelmi és ergonómiai funkciók mellett a kézipoggyászok tárolására is több helyet biztosít.

Az A321XLR 2022 júniusában teljesítette szűzrepülését, ezt egy kiterjedt tesztprogram követte, amelyben három repülőgép vett részt, a gyártó elsőként a CFM LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt változathoz szerezte meg a forgalomba állításhoz szükséges típustanúsítványt, amely elsőként az Iberiánál, majd az Aer Lingusnál állt forgalomba.

Az A321XLR méretében megegyezik az A321neóval, ám megnövelt, 101 tonnás maximális felszállótömegének és a törzs alsó, szárny mögötti részébe beépített 12 900 liter kapacitású, valamint egy opcionális, a szárny előtti részbe kérhető 3120 literes kiegészítő üzemanyagtartályának köszönhetően hatótávolsága 8700 kilométer (4700 tengeri mérföld).

A típusváltozat akár 9 órás utak megtételére is képes közbenső leszállás nélkül (a szárny előtti raktérbe beépíthető póttartállyal – ez a Wizz Air gépeiben nincs), kétosztályos elrendezésben 180-220 utast szállíthat, maximális székezése pedig 240 férőhely.

A piac közepének hívott, korábban a Boeing 757-es által uralt szegmensbe szánt típus nagy sikert aratott, főleg a fapados légitársaságok körében, mert hatótávolsága a kisebb szélestörzsűekével vetekszik, ugyanakkor a keskenytörzsű gépek költségszintjével üzemeltethető.

Forrás: Airbus

Az A321XLR futóművei az alapváltozaténál nagyobb teherbírásúak, fékei erősebbek, módosították a fékszárnyakat, nagyobb kapacitású víz- és szennyvízkezelő rendszert szereltek be. A legkomplexebb változtatás azonban a megnövelt hatótávot biztosító hátsó-középső üzemanyagtartály (RCT – Rear Centre Tank) törzsszerkezetbe és gyártási folyamatba történő integrálása, valamint tűzvédelmének biztosítása volt.

A tank teljes mértékben kitölti a szárny mögötti szekció alsó részét, az utastér padlójától a törzsszerkezet külsejéig. Emiatt a hatóságok extra védelmet írtak elő, hogy egy hasra szállás vagy túlfutásos baleset esetén biztosítva legyen a tartály védelme az üzemanyag kigyulladásának, berobbanásának megelőzése érdekében, és hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a fedélzet kiürítésére.

Az Airbus a problémát a szárnytő körüli és a szárnyak közötti, az alapváltozaton is meglévő, eredetileg a repülőgép aerodinamikai tulajdonságainak javítására szolgáló hasi burkolat megnövelésével és megerősítésével oldotta meg. Az előírás szerint ezt az elemet sérülés esetén nem lehet majd javítani, hanem – eltérően a típuscsalád többi változatától – kompletten cserélni kell.

Forrás: Airbus